Laatste tentamens en reizen in Japan en Taiwan

16 december 2015

Dag lezers,

Ik zit op dit moment in mijn tentamenperiode en ben best druk geweest met het afronden van de laatste opdrachten en het doorwerken aan mijn literatuurstudie, dus een nieuw verhaal heeft weer even op zich laten wachten. Maar dankzij de aanmeldingsdagen op KAIST voor middelbare scholieren heb ik eind november een extra lang weekend gehad (een woensdag tot zondag). Voor de middelbare scholieren is dat hét moment van de waarheid! Worden ze wel of niet toegelaten tot het grootse en alom geprezen KAIST of niet? Volgens geruchten kan het letterlijk een zaak van leven en dood zijn, maar dat kan ik niet onderbouwen met harde cijfers.

Voor mij was dit lange weekend de perfecte gelegenheid om met twee jongens van TU Eindhoven naar Japan te gaan! We hadden het allemaal snel gepland en zijn naar de regio rond Osaka geweest. Dat hield voor ons in: Nara, Kyoto, Himeji (kasteel) en Osaka. Dat is allemaal dicht bij elkaar en het ligt nog redelijk dicht bij Zuid-Korea, waardoor de vliegreis mooi betaalbaar bleef. (Tokyo ligt bijvoorbeeld iets verder naar het noorden.) Met name Kyoto en Nara zijn steden met een rijke geschiedenis. Beide steden zijn ooit de hoofdstad van Japan geweest, Kyoto heel lang, Nara slechts heel even. Maar daardoor zijn er wel mooie dingen te zien.

Japan heeft me verrast, het was echt bijzonder mooi. In Japan zijn meer historische en culture dingen te zien dan in Korea (oké, misschien is dat omdat onder andere de Japanners zelf veel in Korea gesloopt hebben de afgelopen eeuwen, dat zou kunnen, maar dat kan ik ook weer niet onderbouwen met harde cijfers. De koreaoorlog heeft ook veel vernietigd.) Maar in ieder geval heb ik in Japan wel erg bijzondere dingen gezien: gigantische tempels, begraafplaatsen van de laatste Samurai's, het oudste houten gebouw van de wereld, Japanse tuinen en waarschijnlijk het hoogtepunt: het kasteel van Himeji. Foto's staan allemaal in het album, nog meer dan er op Facebook staan. Ome Adrie bleek nogal geïnteresseerd in Aziatische vrouwen: het is me gelukt om met een aantal op de foto te gaan. Die foto's staan niet allemaal op Facebook, dus extra bonusmateriaal hier.

Himeji castleNara Heijo Palace

Verder heeft Japan erg goed eten, maar het is wel wat duur. Je komt ook in Japan vrij weinig westerlingen tegen. Het geeft ons, net als in Korea, de gelegenheid om in het Nederlands ongegeneerd de gekste dingen te zeggen over iedereen die we zien. We waren aan het praten over andere mensen in de metro. Op een gegeven moment zei Stefan tegen mij: "kijk die vrouw zit ons heel de tijd aan te kijken." Ik zei: "volgens mij volgt ze degene die aan het woord is, dus misschien probeert ze ons gesprek te volgen" "misschien kan ze goed Engels en probeert ze te achterhalen welke taal we spreken?" Stefan: "Die tas van haar is denk ik nep, of zou die echt zijn? Als die echt is is die wel meer dan 1000 euro waard!" "Ze blijft ons maar aankijken..."

Zo ging het gesprek nog even door, tot ze opstond om uit de metro te stappen en nog even kort tegen ons zei "Wel een beetje raar hè?", in het Nederlands dus, waarna ze snel wegliep. Dat deze Japanse mevrouw Nederlands zou kunnen, daar hadden we gewoon geen rekening mee gehouden. Een les voor de toekomst.

Bijvoorbeeld voor in Taiwan. Morgen maak ik mijn laatste tentamen, waarna ik direct door ga naar Taiwan voor de kerstvakantie, samen met mijn kamergenoot. Zijn Chinees zal nog goed van pas gaan komen. In het weekend zal ik daar Mark bezoeken, een oude bekende uit Taiwan, die ik ken vanuit Umeå! Hij heeft al een heel programma uitgestippeld voor die 2 dagen. Ik zal in Taiwan nog wat meer rondreizen, om op 1 januari, na een omweg via Tokyo (paar dagen), weer terug te keren naar KAIST.

1. Annemarie Bragtl,:
    10 januari 2016
    Nog de beste wensen voor 2016! Wat een prachtige kleuren daar in Korea,te zien op de foto's van tuinen en natuur.
    Nog een goede tijd daar toegewenst!

Hartelijke Groet uit Bruchem,
    Annemarie