Smog en herfstweer

17 november 2015

Studie

Het heeft even geduurd sinds mijn laatste bericht. Ik had niet zo veel te vertellen, weinig weg geweest, en heb het druk gehad met de studie. Dat komt vooral doordat ik mijn afstudeerproject hier al aan het voorbereiden ben. De gewone vakken die ik hier volg zijn vrij goed te doen. Het halen van een voldoende schijnt volgens de verhalen erg makkelijk te zijn, alleen zal ik daar pas aan het eind achter komen. Je krijgt hier wel te horen hoeveel punten je hebt, maar niet hoeveel punten je nodig hebt voor welke eindbeoordeling. Je kunt dus hooguit zien hoe goed je het doet ten opzichte van de rest van de studenten.

Werkcultuur

De Koreanen werken zich over het algemeen helemaal te barsten, sommige zitten dag en nacht in het 'lab' (laboratorium/kantoor, afhankelijk van de studierichting). Ze beginnen dan vaak 's ochtends, maar niet al te vroeg, en werken tot diep in de nacht door. Sommige Koreaanse kinderen worden ook door hun ouders naar de VS of Europa gestuurd om daar onderwijs te volgen, soms al vanaf een jaar of 12. Bij één van mijn vakken zit een klasgenoot die van zijn 12e tot zijn 18e in Duitsland heeft gestudeerd, terwijl zijn ouders hier in Korea zijn gebleven. En er zijn er meer zoals hij. Studie en carrière maken is voor de meeste hier topprioriteit. Als je dan uiteindelijk op KAIST terecht komt heb je het helemaal gemaakt, want dit is de beste universiteit van het land. Dat krijg je ook regelmatig te horen als je aan onbekenden vertelt dat je aan KAIST studeert.

Eenmaal afgestudeerd is het niet over. In het bedrijfsleven komen soms werkweken voor van 80 uur, hoewel dat zelfs hier aan de hoge kant is. Waarom ze zo lang werken kan ik niet helemaal begrijpen, want de productiviteit is niet per se hoog. Het heeft in ieder geval met cultuur te maken. Je stopt niet met werken zolang je leidinggevende nog aanwezig is. Op zaterdag(middag) en zondag zijn de meeste Koreanen wel vrij. Op onze campus komen dan de ouders met kleine kinderen uit de buurt genieten van hun spaarzame vrije uurtjes, want op KAIST is vrij veel ruimte om te picknicken, vliegeren of badmintonnen, zolang het weer het toe laat. Hier een paar foto's van de campus (meer foto's in album):

Nog een gebouwDuck pontBibliotheek voor bachelorstudenten (2)

Het weer en smog

Het regent veel de laatste tijd, maar het is wel nog steeds relatief warm. Afgelopen week nog 21 °C geweest en komende week ook elke dag 13-19 graden verwacht. We hebben sinds enkele weken ook af en toe stevige smog in de stad. De 'Air Quality Index' komt af en toe iets boven de 150 uit en vanaf dat moment wordt het ongezond genoemd. Je moet dan niet meer buiten gaan sporten. Ik merk zelf niet dat ik last heb van de smog, maar je ziet de smog overduidelijk; het is een soort mist. Na elke regenbui is de smog weer weg. Het is nu dan ook wat minder.

Seoraksan

Door de studiedrukte ben ik afgelopen weekenden wat minder weggeweest. 3 weken geleden ben ik wel naar Seoraksan geweest, het grootste natuurgebied van Zuid-Korea, met veel bergen. We hebben hier de 'dinosaurusrug' beklommen. Een bergrug van rotsachtige toppen. Helaas was het bewolkt/mistig en was het uitzicht wat minder. De dagen erna hebben we nog andere delen van het park gezien. De foto's staan weer in het album. En een paar hier:

KoreanenBegin van dag 1Dag 2Ulsanbawi rots

Fotomodel

Een paar weken terug heb ik nog iets bijzonders meegemaakt, ik ben gevraagd om als fotomodel te werken voor KAIST. Dat ik zo knap ben is me de afgelopen maanden al wel vaker verteld (haha), maar dit gaat natuurlijk wel een stapje verder nog. Na een fotoshoot van anderhalf uur, samen met wat andere vrijwilligers, heeft één foto de officiële facebookpagina van KAIST bereikt:

officiële facebook foto