Jeju island & Seoel

2 oktober 2015

Hier weer even een korte update uit Zuid-Korea. Na 5 weken hier begint alles zo'n beetje normaal te worden hier. De verschillen met Nederland waren toch al wel kleiner dan verwacht, misschien omdat ik op de universiteitscampus zit met veel internationale mensen om me heen. Wat me nog wel steeds verbaasd is de reactie van Koreanen als ze ons (of mij?) zien. Zelfs in Seoel, waar echt wel veel buitenlanders komen, werden we door een groepje middelbare scholieren in de metro aangesproken en ze zeiden dat ik knap was, wijzend naar mijn huid. Dat soort dingen maken we vaker mee. Soms worden we stiekem op de foto gezet door Koreanen en door kinderen worden we ook aangestaard. Waar ik me ook nog steeds over verbaas zijn de prijzen. Sommige dingen zijn spotgoedkoop. Ik ben gisteren voor 3,50 euro naar de kapper geweest. Andere dingen zijn verschrikkelijk duur: 1 mango kost ongeveer 8,50 euro. (kiloprijs: 38 euro). Ik wil hier een leuk compact cameraatje kopen, maar ook die zijn iets duurder dan in Nederland, zelfs Samsung! Ik heb er nog geen gekocht, daarom zijn de meeste foto's hier ook niet door mij gemaakt. De meeste foto's van Jeju eiland zijn gemaakt door mijn kamergenoot Elak.

Afgelopen weekend ben ik voor het eerst naar Seoel (de hoofdstad) geweest en het weekend daarvoor naar Jeju Island (hét vakantie-eiland van Zuid-Korea). Op Jeju Island is, met een bescheiden 1950 meter, de hoogste berg van het land te vinden. Deze hebben we te voet beklommen op de eerste dag. Verder hebben we nog mooie watervallen gezien en ik ben zelfs met de rest mee naar het strand geweest en stiekem vond ik het nog leuk ook (wie mij een beetje kent weet dat ik zelf niet gauw naar het strand ga). Jeju Island is subtropisch en dat maakt het eiland voor Korea zo bijzonder, de temperaturen zijn er wat hoger en ook de begroeiing is duidelijk anders dan in de rest van Korea. Er groeien ook mandarijnen en die zijn daar erg lekker.

StrandWatervalMijn kamergenoot Elak en ik

LET OP: er staan nog veel meer foto's onder het speciale kopje voor foto's.

Afgelopen weekend in Seoel, een  metropool met ongeveer 10 miljoen inwoners en het centrum van één van de grootste stedelijke gebieden van de wereld, heb ik onder andere het War Memorial gezien: een museum over de Koreaoorlog en andere oorlogen waarbij Korea betrokken was. Het memorial was erg indrukwekkend. We kregen een rondleiding van een Koreaan die de oorlog als kind had meegemaakt. Ook alle landen die steun hebben geleverd aan Zuid-Korea, zoals Nederland, worden er uitgebreid en eervol vermeld. Ik heb zelfs een bedankkaart gekregen voor de Nederlandse steun.

Zonsondergang SeoelUitzicht vanuit hoog gebouwWar memorial standbeeld

Doordeweeks ben ik redelijk druk bezig met studeren, vooral ook omdat ik tegelijk bezig ben om mijn Nederlandse afstudeerproject al voor te bereiden. Ik ben nu bezig met de literatuurstudie. Maar ook voor de vakken hier moet ik aan de slag. Over 2 weken beginnen de tussententamens al.

1. Ada Kos:
    1 oktober 2015
    mooi HenkJan!
    En wat een prachtige foto's!
  2. Janneke Bragt:
    1 oktober 2015
    Mooie foto's, we zijn weer helemaal bij.
  3. Annemarie Bragtl,:
    21 oktober 2015
    Ziet er allemaal mooi uit. Een land met een interessante geschiedenis. Zijn de vrouwen ook een beetje aardig?