Juwangsan national park

11 september 2015 - Cheongsong-gun, Zuid-Korea

Voor de geïnteresseerden hier een nieuw bericht uit Zuid-Korea. Afgelopen weekend ben ik met de andere studenten van de TU Eindhoven en een Duitser weg geweest naar het nationaal park Juwangsan en de stad Daeju.

Nog een foto van de 2de bergtop met mooi uitzicht.Langs riviertje lopen

We verbleven 2 nachten in een dorp dicht bij het nationaal park. We kwamen er in dit plattelandsgebied, dat bekend staat om de goede appels, weer achter dat je met alleen Engels niet altijd ver komt. Ik was op de heenweg naar het dorp mijn telefoon verloren in de bus. We zijn toen het politiebureau binnengelopen, waar drie agenten (die waarschijnlijk weinig te doen hebben heel de dag) geen woord Engels spraken. Dus die konden ons niet verder helpen. We stonden toen een tijdje voor het politiebureau te overleggen wat we zouden doen en waar we moesten gaan slapen, tot een politieman ons weer naar binnen wenkte. Hij had Google Vertalen aangezet en ik heb toen dankzij de vertaalmachine duidelijk kunnen maken wat het probleem was. Na een telefoontje met de busmaatschappij (vermoed ik) ging één agent in een politieauto met zwaailicht naar de bus toe. Ondertussen wilden de andere agenten wel weten wat we in het dorp deden en waar we vandaan kwamen. Ze zijn toen zelfs nog op internet op zoek gegaan naar slaapplaatsen voor ons en hadden de taxi’s ernaartoe al bijna besteld. De derde agent kwam ondertussen terug en had mijn telefoon gevonden! Het enige woord Koreaans dat ik toen kende (dankjewel) heb ik gelijk kunnen gebruiken. We zijn daarna in het dorp een motel binnen gestapt en dat was prima en betaalbaar.

Ook in de restaurants in het dorp werd geen Engels gesproken. Het is een beetje stom, maar met de vertaalprogramma’s op onze telefoon hebben we soms dingen duidelijk moeten maken. Het werkte in ieder geval wel.

In de natuur van Juwangsan hebben we een prachtige wandeltocht gemaakt over een paar heuveltoppen. Het was voor mij fysiek best zwaar, aangezien de andere 4 allemaal sportfanaten zijn (een triatleet, iemand die 6 dagen per week sport, etc.) en de heuvels waren best stijl. Maar het was het allemaal meer dan waard: vanaf de heuveltoppen hadden we een prachtig uitzicht.

Groepsfoto met Koreaanse wandelaarsTweede bergtop met beste uitzicht

De dag erna zijn we nog naar de stad Daeju geweest en hebben we het wat rustiger aan gedaan. Ik in ieder geval wel. De drie andere heren zijn nog een berg opgerend om uitzicht over de stad te krijgen, maar we hadden maar kort de tijd vanwege het busschema en ik kon niet zo snel meer de berg oprennen. Het uitzicht over de stad bleek wel mooi te zijn, maar ik heb alleen de foto's gezien. Al met al was het een topweekend: vooral het nationale park was erg mooi.

Heuvel en wolkBergtop bij stad Daegu

Na 2 weken in Zuid-Korea zijn me nu aan aantal dingen opgevallen:

-De Koreanen zijn vriendelijk, beleefd en behulpzaam

Ze zijn ook vrij open naar vreemde mensen, heb ik het idee. In het nationaal park bijvoorbeeld zijn we getrakteerd op sushi en rijstwijn, op het topje van een heuvel. Op veel plekken waar we komen, komen niet veel buitenlanders en we worden dan vaak aangesproken door de Koreanen; ze vragen vaak waar we vandaan komen. We worden ook wel eens in het Koreaans aangesproken zonder dat we er iets van verstaan. Ze blijven dan vaak stug doorpraten in het Koreaans. En kinderen die ons hier zien zeggen vaak ‘Hello’ tegen ons en beginnen dan blij te zwaaien.

-Mooie natuur en lelijke steden

70% van Korea bestaat uit berg- of heuvelachtig land. Er zijn prachtige nationale parken waarvan ik er nog veel hoop te bezoeken. De steden vind ik juist minder mooi: lelijke betonnen woonflats bepalen het beeld van de steden die ik tot nu toe gezien heb. Ook oude stadscentra die je in Europa gewend bent heb ik hier nog niet gezien.

-Niet alles is goedkoop

Fietsen, vers fruit, toiletartikelen, treinkaartjes, het is allemaal ongeveer net zo duur als in Nederland. Sommige dingen zijn wel goedkoop, zoals mijn kamerhuur en busvervoer. Electronica en sportspullen heb ik ook zien liggen en zijn volgens mij ook wel iets goedkoper dan in Nederland, maar het scheelt niet veel. Zuid-Korea is een ontwikkeld land, economisch vergelijkbaar met veel Europese landen.

-Het weer

Het weer is vrij constant. Het is hier warm en best vochtig in deze tijd van het jaar. 25-30 graden overdag en ’s nachts minstens 20 graden meestal. De zon gaat wel vroeg onder: rond 7 uur. En gelukkig maar, want de airconditioning in onze flat is vanaf woensdag uitgeschakeld om stroom te besparen. Alleen tijdens onze lange wandeling in Juwangsan hadden we heel de dag bewolking en dus een koele dag: ideaal!

Ik heb weer veel foto's: klik in het menu bovenin om ze allemaal te zien.