De vliegreis en de eerste 2 dagen

27 augustus 2015 - Daejeon, Zuid-Korea

Hier is die dan: mijn eerste verslag vanuit Zuid-Korea. Het is hier nu 11 uur 's avonds en ik begin al moe te worden, dus ik maak het niet te lang. De eerste dagen waren in ieder geval al super.

De vliegreis

De vliegreis is prima gegaan, 2 uur vliegen naar Helsinki en daarna nog ongeveer 9 uur van Helsinki naar Incheon airport (ze noemen het ook wel Seoul airport, maar het ligt op 1 uur rijden ervandaan). Slapen ging niet makkelijk tijdens de reis, ook omdat het volgens Nederlandse tijd nog niet zo heel laat was. Hieronder staat een kaartje van de reis. We konden op een schermpje precies zien waar we waren. Ondanks het tijdsverschil van 7 uur (tijdens wintertijd wordt dat 8 uur) merk ik gelukkig niks van een jetlag. Ik heb ook uitstekend geslapen de eerste nacht hier.

Heenweg vanaf tussenstop

Tijdens de vliegreis heb ik precies het deel boven Mongolië geslapen, dus dat zal een uur of 2 zijn geweest. Rond een uur of 9 's ochtends, lokale tijd, ben ik aangekomen op het vliegveld. Ik kwam erachter dat alle verhalen die ik had gelezen over het niveau van Engels kloppen. De meeste Koreanen spreken het niet. Zelfs personeel op het vliegveld kon lang niet allemaal Engels. Gelukkig had ik een uitgebreide beschrijving van wat ik moest doen om van het vliegveld naar KAIST (de universiteit) in Daejeon te komen. Hierop stonden zinnen in het Koreaans die ik aan de buschauffeur en later taxichauffeur kon laten zien zodat zij wisten waar ik heen moest. Dat ging allemaal prima.

KAIST

Aangekomen op mijn kamer in KAIST (Korean Advanced Institute of Science and Technology), bleek mijn kamergenoot ook al aanwezig te zijn. Hij is Nederlands, maar is geboren in Hong Kong en is pas op zijn dertiende naar Nederland gekomen en spreekt dus niet alleen Nederlands, maar ook Chinees. Voorlopig kunnen we goed met elkaar opschieten, dus met zijn tweeën op een kamer gaat ook prima eigenlijk, ook al zag ik er van te voren tegenop. Er is ook airco op de kamer, wat mij ook wel aanstaat. Hier zijn foto's van de buiten- en binnenkant van mijn kamer:

KamerHier woon ik

De eerste dag ben ik al druk bezig geweest om samen met een hoop andere internationale studenten de campus te verkennen en een paar straten van de stad. Op mijn eigen verdieping zitten bijna alleen maar Duitsers, Nederlanders en een paar Zweden. Dat is wel een beetje veel van hetzelfde, maar we trekken wel veel met elkaar op deze eerste dagen. Straat in DaejeonKoreaans restaurant

Eten

Eten doen we hier altijd buitenshuis. In het gebouw waar we wonen is geen keuken en geen koelkast. Meestal eten we op de campus in één van de restaurants/kantines, waar het ook het goedkoopst is. Ik moet nog een beetje wennen aan het Koreaanse voedsel. De porties zijn vrij groot en je moet een beetje geluk hebben met wat je kiest, want ik weet nog niet wat alles is. Van de buitenkant kun je het niet altijd zien. Het eten met stokjes vind ik ook nog best lastig, maar als het niet lukt pak ik gewoon een lepel.

Activiteiten

De vakken zijn nog niet begonnen, dat begint pas volgende week. Vandaag en de rest van deze week zijn bedoeld als introductie. Daardoor, en doordat je met meerdere op een kamer zit en met heel veel internationale studenten bij elkaar in de 'dormitory' (gebouw met onze slaapkamers), lijken deze dagen een soort groepsvakantie.

We hebben hier ook buddy groups en vanmiddag zijn we voor het eerst bij elkaar gekomen. Behalve 3 Koreaanse buddies zitten er in onze groep drie (!) Nederlanders een Duitser, een Franse, Hong Kongse, een Deen en een Marokkaan. De rest van het semester zullen we af en toe wat activiteiten samen doen. We hebben een beetje kennisgemaakt en de campus bekeken.

's Avonds belandden we bij een soort concert midden op de campus, ookal had het niks te maken met de universiteit. Het was een live optreden van alle k-pop bandjes die in de nieuwste hitlijst van k-pop staan en hun nieuwste singles lieten horen. Het werd ook live op TV uitgezonden. K-pop is moderne Koreaanse pop, het is heel apart en heel Koreaans.

De Koreaanse taal wilde ik graag een beetje gaan leren en er zijn ook vakken voor beginners, maar ik was helaas uitgeloot, omdat het vak vol zat. Vandaag ben ik erachter gekomen dat de kans groot is dat iedereen alsnog wordt toegelaten, en daar ben ik dan ook erg blij mee. En anders is er nog de mogelijkheid om losse taalcursussen te volgen. Die tellen niet mee als vak, maar dat maakt me ook niet zoveel uit.

Dit was het wel zo'n beetje geloof ik. Veel meer heb ik nog niet gedaan deze eerste 2 dagen. Nu is het toch nog best lang geworden, en laat hier. Maar morgen hebben we meer vrije tijd en pas 's avonds een concert voor alle nieuwe studenten, ook de Koreaanse. Ik zal later nog wat meer vertellen over het land en de cultuur van Korea.

Onder het de kopjes foto's en video's kun je nog meer beelden zien dan die ik in dit verhaal heb gezet, met een korte uitleg erbij, bijvoorbeeld van het eten.

Groeten uit Daejeon,

Henk Jan

PS

Zoals jullie zien is het toch weer reislogger geworden, in tegenstelling tot wat ik van plan was. Ik heb het opgelost door een nieuw account te maken, vandaar de nieuwe link.

1. Janneke Bragt:
    28 augustus 2015
    Nou, zo te zien kun jij 5 maanden genieten van fantastisch eten. Dat zal nog tegenvallen als de rode kool met hachee weer op tafel staat. Hoe is met de toetjes? Veel fruit?
  2. Niels en Mirjam:
    28 augustus 2015
    Leuk om te lezen! Fijne tijd daar!
  3. Janneke Bragt:
    30 augustus 2015
    Bij jou is het al de 31e nu. Van harte gefeliciteerd met je verjaardag!!
  4. Annemarie Bragtl,:
    18 oktober 2015
    Heel leuk om je verslagen te lezen!
    Nog een goede tijd toegewenst!